понеділок, 2 грудня 2019 р.

Шляхи реалізації національно-патріотичного виховання з учнівською молодю: методи, прийоми та фоми роботи

ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ З УЧНІВСЬКОЮ МОЛОДДЮ: МЕТОДИ, ПРИЙОМИ ТА ФОРМИ РОБОТИ

Ефективність виховного процесу, зокрема формування патріотичних почуттів дітей та учнівської молоді, залежить від майстерності педагога та використання ним оптимальних форм, методів та прийомів впливу на розвиток особистості.
Метод виховання шлях досягнення поставленої мети виховання, спосіб практичної діяльності, що використовується для формування в особистості ціннісних орієнтацій та почуттів.
Таким чином, система методів патріотичного виховання – це сукупність способів впливу на свідомість, почуття, волю та поведінку вихованців, її корекцію й удосконалення з метою формування в особистості патріотичних якостей та почуттів.

Вибір методу та ефективне його використання залежать від:
- підпорядкування теми, мети, завдань конкретного виховного заходу, його змісту та умовам проведення;
- врахування індивідуальних, вікових, психологічних особливостей школярів, їх життєвого досвіду, особливостей та традицій родини;
- використання навчально-виховних методик відповідно віковим особливостям школярів;
- рівня розвитку дитячого колективу. В несформованому колективі педагог використовує метод вимогу категоричній безпосередній формі, у згуртованому - можна вдатися до таких методів, як громадська думка, прийом паралельної дії;
- відповідності змісту роботи потребам особистості;
- активізації зворотного зв’язку (надання можливості учням висловлювати свої думки та почуття);
- добровільності (мотивувати та пропонувати, а не примушувати та диктувати);
- позитивної спрямованості (висвітлювати та популяризувати позитивні події, факти, сторінки історії держави; формувати усвідомлену позицію щодо особистого значення у сфері національно-патріотичного виховання);
- використання діяльнісного підходу, спрямованого на формування свідомості особистості, її цінностей, моральних ідеалах, що проявляються у реальній поведінці та вчинках;
- партнерської співпраці з державними установами, громадськими організаціями, культурно-освітніми центрами.
Ефективність патріотичного виховання залежить і від форм виховання – зовнішнього виявлення процесу виховання, вибір яких залежить від вікових особливостей вихованців з урахуванням основних напрямів їх діяльності.
Існує значна кількість підходів до класифікації форм виховання, найбільш поширені з яких представлені у таблиці.


Підходи до класифікації основних форм національно-патріотичного виховання за різними критеріями Підходи та критерії класифікації
Форми національно-патріотичного виховання
Кількісний критерій та врахування об’єкту впливу
Індивідуальні, мікрогрупові, групові (колективні), масові
В залежності від місця проведення
Урочні, позаурочні, позакласні, позашкільні, родинне виховання, самовиховання
За напрямками виховання
Естетичні, фізичні, моральні, розумові, трудові, екологічні, економічні
Використання інформаційно-освітнього середовища
Бібліотечні джерела (ознайомлення із сучасною художньою та науково-популярною літературою) http://koippo414.at.ua/index/katalog_vidan_z_nacionalno_patriotichnogo_vikhovannja/0-270;
Медіаресурси (перегляд та обговорення художніх і документально-публіцистичних фільмів http://koippo414.at.ua/index/dokumentalno_publicistichni_filmi_ta_tematichni_videoroliki/0-271, тематичних радіо- та телепередач);
Інтернет-ресурси (навчальні веб-сайти та блоги, віртуальні спільноти, соціальні мережі)
Забезпечення інтегративності
Учнівські органи самоврядування, волонтерські об’єднання, школи Лідерів, шкільні євроклуби, музеї, гуртки, позашкільні дитячі та юнацькі організації патріотичного спрямування
Доцільно добирати та поєднувати різноманітні методи і форми патріотичного виховання, уникати формалізму й одноманітності, насичувати їх патріотичними емоціями та переживаннями, активно використовувати приклади мужності й звитяги захисників України як з історичного минулого, так і нинішніх воїнів-героїв, які боронять нашу державу від російської агресії.
Виховні заходи можуть бути розроблені з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, фотосюжетів, відеороликів, театралізації, ігрових форм роботи тощо. Необхідно запропонувати учням розвивальні завдання, дискусійні запитання, практичні вправи, що сприяють розвитку мислення школярів, зокрема: кросворди, розшифровки, розсипанки, ребуси, незакінчені речення.
Під час підготовки та проведення таких заходів важливо використовувати державну символіку України – Прапор, Герб, Гімн; карти України, Європи, Кіровоградської області; ілюстрації краєвидів України та рідного краю; елементи народної символіки, вишитий рушник; портрети видатних українців та відомих людей рідного краю; тексти художніх творів; світлини пам’ятних місць рідного краю; роздатковий матеріал для роботи в парах та групах тощо. Водночас, звертаємо увагу на важливість дотримання рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України (наказ Міністерства освіти і науки України від 07.09.2000 р. № 439).

В умовах сьогодення масове використання української національної та державної символіки, українського традиційного одягу, жовто-блакитних кольорів стало свідченням формування Української політичної нації, проявом патріотичного духу. При цьому важливо не підмінити зовнішніми ознаками патріотизму його глибокої ідейної сутності – готовності своєю працею, науковими, творчими й спортивними досягненнями, службою із захисту країни сприяти розвитку української демократичної держави.
Моделюючи зміст виховних справ та з метою поглиблення знань учнів з історико-культурної спадщини країни, її політичного та соціального розвитку, радимо використовувати віртуальні екскурсії музеями України, зокрема:
Національний музей історії України (3D-тур).
http://virtual.nmiu.com.ua/
  • Кіровоградський обласний краєзнавчий музей.

http://3d.kokm.pp.ua/3D_kokm/kraeznavchuy_museum.html
  • Олександрійський музей миру.

http://uk.wikipedia.org/wiki/Олександрійський_музей_миру
  • Музей Писанкового Розпису.

http://hutsul.museum/pysanka/exposition/virtual/
  • Музей національної архітектури та побуту «Пирогово».

http://museum-pyrogovo-kyiv.virtual.ua/?page=3D_tour
  • Коломийський музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття.

http://hutsul.museum/exposition/virtual/
  • Історико-археологічний музей «Прадавня Аратта – Україна» в с. Трипілля.

http://incognita.day.kiev.ua/museums/trypillia
  • Віртуальна екскурсія Музеєм археології в Батурині.

http://incognita.day.kiev.ua/museums/baturyn/
  • Віртуальна екскурсія Національним військово-історичним музеєм України.

http://incognita.day.kiev.ua/museums/military/
  • Музей історії запорозького козацтва.

http://www.ostrov-hortica.org.ua/
  • Музей гетьманства.

http://incognita.day.kiev.ua/museums/hetmanstva/museum.swf
  • Музей М.С. Грушевського.

http://museum3dtours.com/php/point.php?parent=point&idm=7&l=ua
  • Віртуальна екскурсія Острозьким замком.

http://incognita.day.kiev.ua/museums/ostrohcastle/
  • Віртуальна екскурсія заповідником «Поле Полтавської битви».

http://incognita.day.kiev.ua/museums/poltbattle/
  • Віртуальна екскурсія літературно-меморіальним музеєм Григорія Сковороди.

http://incognita.day.kiev.ua/museums/skovorodynivka/
  • Віртуальна екскурсія Цитаделлю Батуринської фортеці.

http://incognita.day.kiev.ua/museums/tsytadel/

Немає коментарів:

Дописати коментар